Buurtbemiddeling: de kracht van een goed gesprek

Buurtbemiddeling: de kracht van een goed gesprek

Burenruzies zijn ellendig. Contact met de buren kan dan voor stress en verdriet zorgen, in plaats van een gezellig praatje of elkaar helpen. De vrijwillige en goed getrainde buurtbemiddelaars van Welzijn Capelle kunnen buren helpen om samen een oplossing te vinden. Petra en Jos, buurtbemiddelaars, vertellen: "Het team Buurtbemiddeling zoekt nieuwe buurtbemiddelaars."

Petra, freelance mediator en coördinator buurtbemiddeling bij een andere welzijnsorganisatie, is vrijwillig buurtbemiddelaar bij Welzijn Capelle en enthousiast over haar vrijwilligerswerk. "Het geeft me energie. De kracht van een goed gesprek is zo mooi! In korte tijd haal je soms verrassend veel resultaat. Als mensen elkaar een hand geven na twee gesprekken met ons, terwijl ze elkaar heel lang niet meer aankeken – daar word ik blij van.”

Jos, die na zijn pensionering vrijwilligerswerk wilde doen, is al drie jaar vrijwillig buurtbemiddelaar in Capelle. Hij was planoloog bij de gemeente Rotterdam en runt nog steeds een eigen adviesbureau. "Ik vind het fijn om mensen te helpen," zegt hij.

Hoe werkt buurtbemiddeling?

Wanneer een Capellenaar zich bij buurtbemiddeling meldt, neemt de coördinator contact op voor meer informatie. Daarna gaan de bemiddelaars langs bij de melder (buur 1) voor een intake. Vervolgens gaan ze naar de buur met wie buur 1 iets wil oplossen. Als buur 2 het goed vindt, organiseren de buurtbemiddelaars een gesprek tussen beide buren. Belangrijk: de bemiddelaars begeleiden het gesprek, maar de buren bedenken zelf oplossingen.

"Een bemiddelingsgesprek lost niet altijd direct alles op, maar het is een begin. Mensen praten in elk geval weer met elkaar. En zelfs als buur 2 geen gesprek wil: een gesprek met buurtbemiddeling kan inzichten geven die je verder helpen," zegt Jos.

Training nieuwe buurtbemiddelaars

Nieuwe leden van het team Buurtbemiddeling krijgen een basistraining van 2,5 dag. En doen elk jaar een verdiepingstraining van één dag. Verder is er elke zes weken een teamoverleg. "Je neemt net zoveel casussen aan als je zelf wilt. Of het er nu één per maand is of twee per week. En heb je vakantie, dan neem je natuurlijk geen nieuwe gesprekken aan." Capelse vrijwilligers mogen ook gratis trainingen volgen bij het Kenniscentrum van www.capelledoet.nl.

Aanmelden als buurtbemiddelaar

Nieuwsgierig geworden naar dit mooie vrijwilligerswerk? Voor meer informatie of om aan te melden als buurtbemiddelaar, neem contact op met coördinator buurtbemiddeling Tanja Storm via t.storm@welzijncapelle.nu of 06 - 398 36 317.

Buurtbemiddeling aanvragen


Heb je een conflict met de buren of erger je je al een tijdje? Lukt zelf oplossen niet? Vraag buurtbemiddeling aan met een mail naar buurtbemiddeling@welzijncapelle.nu. Of kijk op www.welzijncapelle.nu/buurtbemiddeling voor meer informatie.