Problemen met vervoer

Heeft u problemen met reizen met het openbaar vervoer?

Een goede voorbereiding kan een hoop schelen. Wat u van tevoren al kunt doen:

  • Gebruik een reisplanner. U ziet dan de actuele tijden en ook of er onderweg storingen of werkzaamheden zijn.
  • Oefen online met het gebruik van een OV-chipkaart. Dit kan op de website Uitleg OV-chipkaart.
  • Zorg voor hulp onderweg. Neem het telefoonnummer mee van de online reisassistentie. U kunt hen onderweg bellen voor hulp.
  • Kunt u niet alleen reizen met het openbaar vervoer? Laat de persoon die met u meereist een OV-Begeleiderskaart aanvragen.

Reist u met de trein?

  • Zorg voor hulp onderweg met Online Reisassistentie van de NS. Een NS-medewerker of taxichauffeur helpt u dan bij het in-, over- en uitstappen. U wordt begeleid naar de trein en de uitgang van het aankomststation. U regelt dit minimaal 1 uur voor u vertrekt. Bel de NS Servicecentrale. Of vraag reisassistentie aan via de Online Assistentie Aanvraag. Geef door op welke datum u reist, van welke station u vertrekt, de vertrektijd en op welk station u wilt aankomen.
  • Controleer of er extra voorzieningen zijn in de trein en op het station. U vindt deze informatie voor ieder station op de website van de NS. Of vraag het aan een servicemedewerker van de NS. Is er geen servicemedewerker op uw station? Via de servicezuil op het perron krijgt u altijd een medewerker te spreken.
  • Neem een taxi van en naar het station. De Zonetaxi heeft speciale tarieven. Kijk op de website van de NS op welke stations de Zonetaxi beschikbaar is.

U kunt uw vragen ook stellen aan het Wmo-loket.

Toon op kaart (2)
x
Toon op kaart (1)
x

Stichting Welzijn Capelle

U kunt bellen op werkdagen tussen 9.00 en 16.00 uur.

De Linie
7E
2905 AX
Capelle aan den IJssel
Toon op kaart (1)
x

Wmo-loket

Rivierweg
111
2903 AR
Capelle aan den IJssel

NS - voorzieningen per station

NS - reisassistentie

U kunt reisassistentie telefonisch of online aanvragen.

NS - zonetaxi

OV-Begeleiderskaart

Heeft u een beperking en wilt u een vervoermiddel?

Neem contact op met het Wmo-loket. U kunt ook langsgaan bij de Thuiszorgwinkel. Kijk op de website Zorgoutlet voor tweedehands hulpmiddelen.

Toon op kaart (1)
x

Thuiszorgwinkels Vegro

Toon op kaart (1)
x

Wmo-loket

Rivierweg
111
2903 AR
Capelle aan den IJssel
Heeft u een beperking waardoor u problemen heeft met het afleggen van grotere afstanden (meer dan 800 meter)?

Neem contact op met het Wmo-loket van de gemeente. Samen bespreekt u de mogelijkheden. Kijk ook binnen uw eigen omgeving of er mantelzorgers of vrijwilligers zijn die u willen vervoeren. Vraag bijvoorbeeld bij het VrijwilligersInformatiePunt of bij de Vrijwillige Thuishulp.

Inwoners van 50 jaar en ouder kunnen de vervoersdienst van de Stichting Hulpdienst Capelle vragen om hulp.

Heeft u een rollator of een rolstoel nodig? Ga langs bij een van de thuiszorgwinkels van Vegro. Of kijk op de website van Zorgoutlet.

Toon op kaart (3)
x

Thuiszorgwinkels Vegro

Stichting Hulpdienst Capelle - vervoersdienst

Toon op kaart (1)
x

Wmo-loket

Rivierweg
111
2903 AR
Capelle aan den IJssel
Toon op kaart (1)
x

VrijwilligersInformatiePunt

Meeuwensingel
1A
Capelle aan den IJssel
Toon op kaart (1)
x

Vrijwillige Thuishulp NPV

Van Maerlantpark
9
2902 BR
Capelle aan den IJssel
Betreft het vervoer verder dan 25 kilometer van uw woonadres?

Maak dan gebruik van de speciale taxi van Valys. Kijk op de website of u in aanmerking komt voor een Valyspas.

U kunt de Valyspas online bestellen via de website Pasaanvraag. Vult u liever een formulier op papier in? Bestel dan het aanvraagformulier op de website van Valys.

Voor de aanvraag heeft u nodig:

  • een recente pasfoto
  • een (digitale) kopie van uw identiteitsbewijs
  • een bewijs dat u recht heeft op een Valyspas

U kunt maximaal 600 km per jaar reizen met Valys. Een begeleider mag gratis mee.